Bishkek till Uralsk: Stripe är tillbaka

Lifestyle by

Vi kom till Bishkek på eftermiddagen efter en 4 timmars lång bussresa från Tosor och Fairytale Valley. Lagom mosiga efter att ha syrebrist på grund av den otroligt dåliga luften det varit på bussen började vi leta efter ett hostel. Vi hittade ett område strax norr om centrum där det var massor av hostel och hotell utmärkta på kartan.kirgizistan_20161006_154

"Det ska vara här" sa Jacob frustrerat när vi stod på adressen för det tredje gästhuset på kartan.

"Asså, det här ser ju ut som någons hem, är det inte konstigt att de inte har några skyltar alls?" Svarade jag fundersamt.

kirgizistan_20161006_148Efter att ha försökt hitta ytterligare 3 gästhus varav inget fanns eller märktes av utifrån i alla fall, gav vi upp och gick till ett som faktiskt hade en skylt. Vid en första anblick var det ett utav de mest ocharmiga hostel vi bott på, rummet vi blev visade först hade två enkelsängar som stod i varsin ämne av rummet, verkligen så långt i från varandra de var möjligt att komma. Rummet var exakt lika djupt som sängarna så huvudgaveln och fotgaveln stod direkt mot väggarna, och emellan sängarna var det en tom golvyta på 4x2m. 10cm utanför fönstret reste sig en hög mur som blockade allt dagsljus och in- och utsyn. Men rummen högre upp i huset var betydligt trevligare och där fanns även ett kök som vi kunde använda.

Bishkek – inte en turiststad

kirgizistan_20161007_155På kvällen vandrade vi runt lite i centrum på måfå och lyckades se 8 av de 10-topplistade turistattraktionerna i Bishkek från TripAdvisor. Vilket inte är så svårt då listan består av massa stora byggnader som alla finns i samma kvarter. Inget som var egentligen något speciellt enligt oss.

kirgizistan_20161007_168Under våra 3 dagar i Bishkek han vi också med att besöka Osh marknad, som är en jättemarknad där du kan köpa allt mellan himmel och jord, förutom en MacBookladdare vilket vi ägnade en hel del tid åt att leta efter. Marknader är en av våra favoritsaker, att bara gå runt och titta och småäta. En dag flydde vi staden och gjorde en dagsutflykt till Ala Arash, ett naturreservat precis utanför stan.

Flyg till Uralsk

Vi hade bokat flyg tillbaka till Uralsk där bilen stod på verkstad eftersom vi hört att gränsövergången mellan Kazakstan och Kirgizistan vid Bishkek skulle ta sån tid. Men när vi åkt den vägen med buss på väg in i Kirgizistans hade det bara tagit 10 minuter att ta sig igenom. Så totalt kanske 4,5 timmar med inkluderat transporten.

Nu hade vi istället en kort flygning och sen en lång stop over i Almaty. Vi blev lagom förvånade när vi bara precis efter det att vi planat ut uppe i luften fick besked om att vi skulle börja gå ner igen. Flygningen var bara drygt en halvtimme. Och nu skulle vi ha 12h över natten på flygplatsen i Almaty.kazakstan_09

Väl på flygplatsen i Almaty fick vi istället för att gå genom transferzonen gå genom passkontrollen och blev instämplade eftersom vårt nästa flyg var inrikes.

"fan nu kommer vi ju utanför avresezonen, det hade jag inte räknat med!" Utbrast Jacob när vi gått igenom passkontrollen.

Vi hade räknat med att kunna sova på bänkarna vid gaten eftersom klockan var 9 på kvällen och vårt nästa flyg gick 8.30 morgonen därpå. Ute i avgångshallen utanför incheckningen var det fullt av folk och knappt några sittplatser kvar alls. Det har skulle bli en lång natt… Men som tur var lyckades vi komma in i Business loungen med hjälp av Jacobs guldkort hos Star Alliance. Där fanns det sköna soffor som var lite för korta men som gick att sova i, tyvärr hade de inte likt de andra loungerna vi varit i någon gratis mat och dryck.

Med facit i hand hade vi tagit bussen tillbaka till Almaty ifrån Bishkek och couchsurfat en natt istället, det är lätt att vara efterklok.

Vi var båda hungriga efter den långa natten på flygplatsen och nu när vi var uppe i luften igen såg vi fram emot att bli serverade lite frukost. En flygvärdinna kom med våra brickor, vi hade beställt en vanlig vegansk och en orientalisk vegansk när vi bokat flyget. Den vanliga veganska bestod av 4 gurkskivor, 3 tomatklyftor, en oliv och ett litet salladsblad, till efterrätt var det ett ugnsrostat miniäpple fyllt med jordgubbs sylt. Snacka om att vi blev snopna.

"Tror du de seriöst tror att vi ska bli mätta på det här?" Sa Jacob med en uppgiven blick.

Den orientaliska var lite bättre.

Inte riktigt en tillfredställande frukost.

Turen vänder

kazakstan_08Jag står och förhandlar priset med en taxi chaufför för att ta oss till Bosch service verkstad för att hämta bilen när jag ser hur en medelålders man i färgglad sportjacka går fram till Jacob och börjar prata med honom. När jag precis kommit överens med taxi chauffören viftar Jacob på mig att jag ska komma. Det är Vd:n för Bosch som kommit fram till honom, han hade varit på samma flyg och känt igen oss. Det är en bil på väg i från verkstaden för att plocka upp honom och han erbjuder oss att åka med. Vilket flyt!

När vi rullar in på parkeringen på Bosch ser vi Stripie direkt. Vi provkör och allt känns bra, kopplingen är betydligt mjukare och alla växlar gå i lätt och enkelt. På kvittot är det ett lång lista på alla delar som bytts ut, det vi förstår är att de serverat transmission, bytt femte växeln, åtgärdat ett läckage i växellådan, bytt koppling och fixat nåt vid hjulen. Vi fick en stor påse med alla delar de bytt men vi bad dem att kassera dem åt oss, jag menar vad ska vi med gamla trasiga bildelar till? Känns som att det finns högre prio för vad vårt begränsade boende utrymme borde innefatta. Vi betalar det resterande beloppet, hela notan sluta på en bit över 12'000kr.

kazakstan_10Det känns otroligt skönt att ha tillbaka Stripie och i och med det vårt hem igen! Så nu är det bara att fortsätta där vi fick avbryta vår roadtrip, vi har GPSen inställd på Astana, Kazakstans huvudstad, 200 mil stäppland, here we come!!! Tur att bensinen bara kostar3.7kr/l.