Bohinj – sagolikt vackert och äventyrligt

Lifestyle by

Vi körde längs med den kristallklara floden och med höga berg på båda sidorna. Landskapet varierades med små byar och öppna gröna landskap. Efter 15 minuter nådde vi vårt mål, den lilla byn som låg vid sjön Bohinj. Det var sagolikt vackert!

Voja Gorge

slovenien_bohinj_02Floden, som började i sjön och rann tillbaka åt hållet vi kommit från, delade byn i två. Vi körde över bron mot Voja Gorge, en av de kända naturområdena här i Bohinj. Vi parkerade bilen och packade väskorna och började vandra. Med vårt Bohinj Guest Card som vi fått av Tourizm Bohinj får vi gratis parkering i nästan hela Bohinjområdet.

”Shit, jag skulle tagit med stativet” sa jag efter bara 10 minuters promenad när jag såg hur vattnet slingrade sig fram runt de mjuka stenformationerna. Med Frida sittande på en bänk sprang jag tillbaka till bilen för att hämta stativet.

Väl tillbaka fortsatte vi vandringen. Efter bara 5 minuter mötte vi en kvinna från Israel. ”Måste vi betala inträde här?” frågade vi. ”Ja, 2.5 Euro per person”. SHIT! Vi har gratis inträdde med vårt Bohinj Guest Card som vi såklart glömt i bilen och vi hade inte en enda Euro på oss. Vi tog sällskap med henne och vandrade tillbaka till bilen.

slovenien_bohinj_01Det blev tredje gången gillt och den här gången tog vi oss så långt vi hade tänkt. Vandringen var platt bortsett från sista 15 minuterna då det gick lite uppför. Leden gick längs den högra sidan av vattnet men många gånger gick vi av leden och följde små upptrampade stigar som gick precis vid vattnet. Vattenfallen skapade vattendis som hängde kvar i luften mellan stenväggarna, mossa växte på stenar och solen lös på sina ställen igenom trädkronorna och fick vattnet att glittra.

Efter en halvtimme kom vi till elefanten, en sten som helt enkelt påminner om en elefant. Vattnet där var djupt, det såg ut att vara minst två meter. Perfekt tänkte jag, då kan vi klättra upp och hoppa från den. Jag sträckte ner handen i vattnet för att känna på temperaturen och kom snart på bättre tankar än att hoppa i vattnet.

När vi vände om vid stugan som erbjöd både mat och boende var vi bara halvvägs genom en längre vandring till ett större vattenfall. Det hade redan börjat skymma så vi återvände till bilen.

Camp Danica

När vi var tillbaka vid bilen var det nästan mörkt och vi körde direkt till Camp Danica där vi skulle bo. Vi hade varit där tidigare under dagen och hämtat vårt Bohinj Guest Card och en påse full med information och broschyrer som turismföreningen hade satt ihop åt oss. Jag älskar när det är organiserat och fungerar som det ska.

Camp Danica låg precis vid floden och vi tänkte först gå ner och bada men kom på att vi för en gångs skull hade tillgång till varm dusch så vi styrde snabbt om stegen.

Savicafallet

slovenien_bohinj_03Vår andra dag var helt fullspäckad. Vi vaknade som vanligt vid 6, hoppade över morgonträningen och körde till Slap Savica, slap är det slovenska ordet för vattenfall. Till vår förvåning ingick inte parkeringen i vårt kort. Däremot ingick inträdet till vattenfallet i kortet.

Vandringen följde gjutna trappsteg och efter 10 minuter var vi på toppen vid vattenfallet. Det fanns en utsiktsplats för att se vattenfallet men tyvärr var själva fallet avstängt med ett staket och grind så vi kunde inte komma så nära.

I stora drag var det ett vattenfall. Om du älskar vattenfall se det, men det är ett vattenfall, varken mer eller mindre.

Kayakning

slovenien_bohinj_04Vi hade dagen innan träffat chefen för Pac Hostel, ett ställe där du kunde hyra rum (privat eller delat) och där de anordnade alla möjliga sorters aktiviteter, från rafting och SUP till paragliding och mountain biking. Vi hade kommit överens om att vi skulle få låna var sin öppen kayak och paddla ner floden för att bli upplockade på samma ställe som rafting gruppen flera kilometer nedströms.

Det var så otroligt vackert!

Först paddlade vi över sjön mot den stora dalen och sedan följde vi strömmarna. Det var inte svårt, vattnet i floden var grunt och den är bara klass ½ så vem som helst skulle kunna göra det. Raftingturerna verkade inte speciellt underhållande där de var 3 personer per båt och flera båtar i samma gruppoch som sakt så var forsen väldigt snäll. Men att göra det själva var kul!

slovenien_bohinj_05Efter 10 minuter på floden kom vi in i en gorge. Stenväggarna reste sig på sidan om oss och nu var det inte grunt längre, det var faktiskt flera meter djupt. Perfekt tänkte jag. ”Vänta Frida, jag ska bara klättra upp här”. Första hoppet gick bra.

Andra gången klättrade jag lite högre upp och fick en synvilla av vattnet. Det var så klart så jag kunde inte se ytan. Det flöt några småsaker i vattnet men jag såg inte om de var på ytan eller flera meter ner. Det var minst 3 meter djupt. Efter lite tvekan kastade jag ner en sten för att skapa krusningar och hoppade efteråt.

Vårt tips är att hyra öppna kayaker och fråga om ni också kan bli upplockade samtidigt som raftinggruppen. Vi har ingen kayakerfarenhet, men det var inga problem, det är bara att paddla på.

Vogel

slovenien_bohinj_06Vår nästa inplanerade aktivitet var linbana och vandring till Vogel, namnet på skidanläggningen och en av bergstopparna. Vi gick in i den stora liften som tog 80 personer och började vår resa upp till toppen. Vilken otrolig utsikt! Utsikten var nog till och med bättre än den från gondolen i Verbier.

Tourizm Bohinj hade inte bara ordnat gondolen utan även lunch på en av topprestaurangerna. Tyvärr hade de bara en tråkig grönsakssoppa vi kunde äta, alla andra rätter innehöll kött eller mjölkprodukter men sån tur är hade vi med oss egen mat.

slovenien_bohinj_07Vi bestämde oss för att göra en loop över två toppar. Första delen av vandringen gick uppför i skidbackarna för att sedan ta av på mindre stigar upp på toppen av Sija. Om utsikten var bra från gondolen var det här fantastiskt! Vi stod på toppen och hade fri sikt åt alla håll. Vi såg hela dalen och Bohinjsjön på ena sida och på den andra kunde man se ändå till havet!

Vi satte oss ned och njöt av maten vi hade med oss, hummus och wraps. God mat med fantastisk utsikt, det blir inte mycket bättre än så här.

Vi började vandra mot Vogel, den högsta toppen i området men det drog in mörkgrå moln och täckte toppen så när vi kom ned till passet mellan de två topparna fortsatte vi inte uppåt utan tog av åt höger tillbaka mot starten.

Hela vandringen tog knappt 4 timmar och var tekniskt sett lätt men en del ställen var branta och krävde viss fysisk ansträngning. Om du besöker Bohinj bör du helt klart göra den här vandringen.

Zipline + backhoppning = Sant

slovenien_bohinj_08Klockan var redan 19 och vi hade fortfarande en aktivitet kvar den här dagen. Ziplines har blivit väldigt populära på sistone men här har de gjort en zipline med en liten twist. Mannen som startade och driver den här ziplinen brukade tävla i backhoppning och är nu backhoppningscoach.

Vi fick var sitt par riktiga backhoppningsskidor (de var enormt stora) och tog på oss var sin specialgjord säkerhetssele. De hade 4 olika backhoppningsramper här men ingen var den fullstora utan alla var mindre varianter. Vi gick upp mot backhoppningsrampen. Vi fick knäppa på oss skidorna och sätta oss på startplatsen. Jag har sett på TV hur det ser ut när de gör det. På riktigt ställer de sig upp, åker ner mot avsatsen, skjuter ifrån och flyger över 100 meter.

Efter några sekunders tvekan, det var faktiskt pirrigt att sitta där på bänken högst upp på start rampen, släppte jag taget ställde mig upp gled snabbt iväg. Efter 5 meter tog ziplinen över och jag flög de 250 metrarna med skidorna på.

Hela idéen är att simulera starten på ett backhopp. Det var kul men jag hade gärna haft hela hoppet och att ziplinen tog vid i slutet av rampen.

slovenien_bohinj_09Om du aldrig testat zipline förut(förutom lite kortare i höghöjdsbanor) så är det helt klart värt att åka hit och testa. Det är en kul twist på det, speciellt för oss som jobbar som skidinstruktörer och aldrig skulle få möjligheten att hoppa. Backhoppning är inte en sport man känner för att testa en eftermiddag och hoppar. De sa att det var flera års träning innan man kunde hoppa på rampen vi flugit från och många fler år innan man hoppade på den stora officiella tävlingsrampen.

Han som startat den här ziplinen var även paragliding instruktör och han erbjöd oss en flygning, tyvärr var vädret dagen därpå dåligt så alla flygningarna blev inställda. Kanske du har mer tur med vädret. Vi testade paragliding i Verbier och det är en unik känsla att sväva som en fågel. Att få se Bohinj ovanifrån måste vara något speciellt.

Hästridning

slovenien_bohinj_10Klockan var 8.30 och solstrålarna hade precis nått över bergstopparna börjat värma upp stallet där islandshästarna stod. Vi skulle ut på en 90 minuter lång ridtur runt byarna i närheten. Jag måste erkänna att jag var nervös. Det här var mer nervöst och mer adrenalin än någon annan aktivitet vi testat hittills. Rafting och höghöjdsbanor är ingenting mot det här.

Jag har suttit på en häst en gång tidigare i mitt vuxna liv och det var i Uganda, då var jag lika nervös.

Vi började med att rida hästen runt i paddocken för att få in känslan och lära oss styra. Efter 10 minuter skulle vi ut och göra vägarna osäkra och jag var fortfarande inte helt säker på om jag var ute och red med hästen eller om hästen var ute och gick med mig.

slovenien_bohinj_12När vi kommit igenom första byn och in på en liten grusväg skulle vi trava. Ibland kände jag att jag fick till rätt rytm men jag kände framförallt när jag hade fel rytm.

Några försök senare var det betydligt bekvämare och mjukare att trava och jag började känna att jag kanske var ute och red och inte bara följde med.

De 90 minuterna var över och jag kunde hoppa av och pusta ut. Jag hade klarat det. Förutom helt nybörjarturer i de närmaste byarna anordnar de alla möjliga turer, från 15 minuter med 5 åriga barn till flerdagars turer uppe i bergen. Det finns något för alla nivåer.

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om att rida men för mig slår det inte att vandra.

Slut på Bohinj

Våra 3 fantastiska dagar i Bohinj var nu slut. Vilka dagar det hade varit! Så många roliga aktiviteter och så fantastisk vacker natur. För alla er som åker till Slovenien, missa inte Bohinj! Och för alla er som inte åker till Slovenien, ni borde verkligen överväga en resa hit! Inte bara Bohinj utan även Savinjadalen, Ljubljana, Velika Planina och alla de andra platserna är helt klart värda en semester.

Har du varit i Bohinj? Vad tyckte du? Om du inte varit där, skulle du vilja åka?