En vanlig vecka på Koh Tao

Lifestyle by

Nu har vi bott på Koh Tao bra länge, snart 6 månader. Det är långt för att vara oss, det längsta vi bott på ett ställe sedan vi träffades är 9 månader och det var när vi jobbade som dykinstruktörer i Nya Zeeland.

Så när vi bor så här länge på ett ställe får vi en viss rutin, vissa saker kommer naturligt, andra skapar vi för att vi vill ha de.

Jag kommer skriva dag 1, dag 2 etc för här finns det inget måndag, tisdag osv. Ingen bryr sig om vilken dag det är här.

Dag 1

Klockan ringer vid 7 och vi hoppar pigga upp ur sängen. Inte alls. Men vi vaknar och tar oss upp. 20 minuter senare är vi påväg till gymmet för att träna. Vi låtsas att vi är pigga och vill träna på morgonen, det gör det betydligt lättare och helt ärligt så är det en bra start på dagen. Vi kör ett hårt benpass och är hemma igen vid 10.

Dags för frukost asian style. Stekta grönsaker med nudlar, vår standard. Oftast lagar vi frukost hemma (jag vet, många tycker att vi är helt galna).

Vi spenderar förmiddagen med att jobba på bloggen, skriva inlägg, sortera bilder och allt annat man måste göra.

Mitt på dagen går vi ner till stranden eller upp till poolen på resorten där vi jobbar. Solen steker och vi lägger oss i solen för att få vår dagliga dos av vitamin D och lyssna på ljudböcker. Vi flyttar in i skuggan och tar en kokosnöt innan det är dags för att äta och nu blir thaimat på en av öns alla restauranger.

Vår Open Waterkurs börjar runt 16 och första dagen är det bara introduktion. Efter klassen går vi till gymmet igen, nu är det dags för armar.

Efter gymmet blir det direkt middag och allt avslutas med ett stretchpass. Vi slår på vår ljudbok och spenderar en halvtimme med att stretcha. Visst låter det hälsosamt 😀

Dag 2

Upp vid 7 igen för en halvtimmes hopprepspass. Vi har alltid med oss ett hopprep, sjukt bra träning. Vi lagar frukost (samma varje dag nästan) och vid 10 träffar vi våra elever och kör teori under förmiddagen. Under eftermiddagen är vi i poolen.

Mer läsning: Det lär jag mig på en Open Water kurs

På kvällarna brukar vi sitta hemma och prata med Drew som vi delar lägenhet med.

Såklart blir det stretching och ljudbok. Ljudboken är minst lika viktig som stretchingen är. Ljudboken vi lyssnar på nu är inte så bra så vi har tappat lite i vår stretchrutin så vi måste byta bok.

Dag 3

Ännu en tidigt morgon och vi joggar ner till havet för att simma. Det blir en kilometer frisim innan vi börjar dagens teorilektion vid 10. På eftermiddagen är det första open water dyken.

På kvällen sätter vi oss för att jobba med bloggen eller planera andra resor vi har inom den närmast framtiden. Middagen blir inte riktigt av utan det blir mer ett konstant snacksande av frukt.

Dag 4

Nu är det tidigt på riktigt, båten går vid 7 så vi är uppe vid 6. Det är dags för dyk 3 och 4 för eleverna och vi slutar redan vid lunch.

Mer läsning: Dykmyter och vanliga rädslor

Resten av dagen blir strandhäng och kanske en fruktshake. Jag har tagit solandet till en ny nivå. Jag är så trött på att bränna mig så jag har kommit på bästa tekniken, och den fungerar. Jag solar mitt på dagen när det är som starkast utan solkräm!

Här är trixet, jag håller koll på tiden. Inte ungefär utan jag sätter ett larm på 10 minuter, vänder mig och 10 minuter till. Jag får sol, D-vitamin och bränner mig inte. Anledningen till att jag inte använder solkräm är att man inte skapar någon vitamin D (det var i alla fall vad jag lärde mig när jag pluggade nutrition). Efter det här går jag helt enkelt ur solen, sätter mig på en restaurang eller någonstans i skuggan.

Nu har jag nått en nivå på 20 minuter utan att bränna mig så nu begränsas jag inte längre utav tiden i solen utan av att jag blir uttråkad. Sola är galet långtråkigt! Om det är D-vitaminet eller placebo som gör mig pigg vet jag inte men jag fortsätter så länge vi är här.

På kvällen drar vi till gymmet, vi håller en tredagars rotation. Eftersom vi inte kunde dela upp passet i två så blir det ett lite längre pass.

Dag 5

Om våra elever bestämt sig för att gå vidare och göra sin advanced så börjar man runt 10 och jobbar hela eftermiddagen. Tillbaka vid 17 för att äta och drar sedan direkt ut för att nattdyka. Vi är hemma vid 9 på kvällen och är helt slut.

Sova!

Vi använder inte AC, trotts att vi har det. Det är så otroligt lätt att bli lite förkyld av AC och det har vi inte råd att bli, då kan vi inte dyka. Så de flesta instruktörerna här använder faktiskt inte AC. Vi har en fläkt men sover under ett tjockt täcke.

Dag 6

Tidig start på morgonbåten klockan 7. Kursen avslutas och vi är klara vid lunch. Oftast är de här två dyken djupdyk till 30 meter så vi får inte träna på 6 timmar efter dyken. Så det händer att träningen inte blir av men ibland är vi jävligt duktiga och går ut och hoppar på kvällen.

Mer läsning: Vad lär jag mig på en Advanced Open Water?

Många hör av sig till oss genom Everyday Explorers och vi är aktiva i på couchsurfing och olika resegrupper så vi försöker hjälpa backpackers och träffa så många som möjligt. Vi försöker få till minst en middag i vecka med en couchsurfare eller någon som läser bloggen och är här. Så om ni kommer till Koh Tao eller någon annanstans där vi är hör av er så går vi gärna ut och tar en middag tillsammans! 😀

Dag 7

Om det är högsäsong så börjar vi en ny open water kurs här och om det är lite lugnare så är vi lediga en dag eller två.

Så på en vanlig ledig dag tar vi våra badkläder, frisbee och fruktkniven och kör till en av stränderna och hänger där ett tag. Vi lyssnar lite på ljudböcker, kastar frisbee, snorklar, läser om något på ipaden (om jag har den spelar jag spel). Vi älskar brädspel men tyvärr är de inte så smidiga att resa med men ipaden hjälper oss. Carcassone och Ticket to Ride är våra favoriter just nu. Det bra är att vi kan spela pass n play, alltså båda två på en platta utan internet. Någon som har tips på andra liknande spel?

Mer läsning: Koh Tao är inte vår ö

Så kan en ungefärlig vecka se ut för oss. Det är dykning, träning i olika former, mat, blogg och strandhäng i olika kombinationer. Vi jobbar mer än jag skriver, vi lägger ett par timmar på bloggen varje dag. Maten är en variation av att laga hemma och äta ute, tyvärr är det ganska begränsat på frukt här på ön. Och tyvärr har våra närmaste vänner lämnat Koh Tao så det är egentligen bara Drew kvar vi umgås mycket med. Det är en av anledningarna till att vi lämnar ön.

Även om Koh Tao inte är vår favoritplats så trivs vi så otroligt bra med den här livsstilen. Vi får göra det vi vill varje dag, jobba med något vi tycker om och vi kan vara aktiva, både ett jobb där vi rör oss och en del träning.

Mer läsning: Så tjänar vi pengar för att kunna resa på heltid

Är det här en livsstil du skulle vilja ha?