Fantastisk vandring och bilväg i Bovec, Slovenien

Lifestyle by

Att stå på en bergstopp och se tre länders alper breda ut sig runt omkring är helt otroligt. Att förundras av naturens otroliga skönhet och att tappa andan av både det dramatiskt vackra landskapet runt omkring, det är vad du kan för vänta dig av Mangart.

Slingrande bergsväg

slovenien_vandring_bovec_01Våra vänner Polona och Blaz som Frida säsongade med som skidinstruktörer i Australien berättade om en bilväg och vandring som de tyckte vi var tvungna att göra. Och när vänner ger en sån rekommendation finns det bara en sak att göra.

Redan 10 minuter utanför Bovec blev vägen smalare och började slingra sig uppför det branta berget. Vi körde i en skog men ganska snart tunnades träden ut och vi befann oss över trädgränsen. Det var nu det började på allvar.

Det var så otroligt vackert, svårt att beskriva med ord. Troligtvis den vackraste vägen vi kört på och  vi har bott i både Nya Zeeland och i Schweiz. slovenien_vandring_bovec_02

Den smala vägen gick längs bergsväggarna med en vägg på ena sidan och ett stup på den andra. Om man saktade ner och tog det försiktigt var det precis så två vanliga personbilar fick plats i bredd.

Förlusten av en god vän

slovenien_vandring_bovec_03Vi kom upp till en parkering som var full av bilar och människor. Det var ett filmteam visade det sig, de hade filmat en reklamfilm för Mini Cooper här under dagen. Jag förstår varför de valt denna plats och väg, den var så otroligt vacker och dramatisk, jag är säker på att det skulle kunna göra sig bra som reklamfilm. Vi stannande och hann få några riktigt vackra bilder precis innan solen gick ner bakom bergen på andra sidan dalen.  Det blåste otroligt mycket och vindarna var inte varma, huttrandes med armarna tät kring kroppen sprang jag ut på en liten stig som ledde runt berget utom synhåll för oss. När jag kom runt hörnet möttes jag av en vindpust som fick mig att vaja till innan jag hade justerat min balans till den starka vinden då hörde jag hur Jacob skrek till:

”Nej, min keps!!”

jag såg hur hans keps seglade iväg med vinden och försvann ner i den djupa ravinen. För en sekund såg det ut som att Jacob var beredd på att hoppa efter innan han insåg att det var livsfarligt. Vi såg bara hur marken försvann i ett stup ett par meter framför oss, kepsen var borta och utom all räddning.

”Det var den enda kepsen jag tyckt om i hela mitt liv.” sa Jacob lite deppigt.

” Vi hittar en ny” sa jag tröstande när vi gick tillbaka mot bilen.

slovenien_vandring_bovec_04När vi körde av parkeringen och fortsatte mot toppen passerade vi en skylt där det stod Varning för stenras – fortsätt på egen risk. Efter bara drygt en kilometer var vi framme. Det var en fantastisk utsikt där uppe men det skymde fort nu när solen gått ner så vi kröp snart in till vårat och gjorde oss klara för morgondagens vandring innan vi gick och la oss.

Via Feratta utan sele eller vandringsled?

slovenien_vandring_bovec_06Det var minst sagt friskt när vi vaknade gick upp klockan sex, bylsade på oss lager på lager och gav oss iväg för att bestiga toppen på Mangart. Det fanns två vägar att ta sig upp, en Via Feratta led och en vandringsled. Vi valde vandringsleden, även om våra slovenska vänner intygat att det gick att klättra Ferattan utan sele. Tack men nej tack! Så äventyrliga behöver vi inte vara kände vi.

slovenien_vandring_bovec_05Gruset knastrade under mina fötter när vi passerade ett stort område med grus innan vi strax senare kom from till klippvägg där det fanns en vajer att följa. Vi började klättra uppför, min mobil plingade till. Konstigt, ett sms, tänkte jag och när vi var på nästa avsats kollade jag vem det var ifrån. Det var Comviq som hälsade mig välkommen till Österrike. 5 minuter senare plingade det till igen, den här gången blev jag välkomnad till Italien.

En oslagbar utsikt

slovenien_vandring_bovec_07Vinden lekte med mitt hår, här uppe på toppen var det inget som hindrade den från att virvla runt.  Vi hade berg runt oss åt alla håll. Det var förstummande vackert. Jag hörde röster och några minuter senare fick vi sällskap av två Österrikare som bodde i den österrikiska dalen som vi sett på vägen upp. De pekade ut Triglaov, Sloveniens högsta berg, Grossglockner, Österrikes högsta berg och Italienska alperna. Det var otroligt coolt att stå där på bergstoppen och blicka ut över dessa tre länder alla så nära inpå. Det var nog den bästa vyn vi haft hittills under våra resa.

slovenien_vandring_bovec_08

Mot nya äventyr

slovenien_vandring_bovec_09Vi sa adjö till österrikarna som skulle gå neråt igen, de skulle tillbaka och arbeta på eftermiddagen. Och vi skulle ner och köra forsränning på Socafloden. Så efter att ha avnjutit vår frukost i form av over night oats vandrade vi neråt igen. När vi gått upp hade vi varit i stort ensamma på leden men nu när vi var på väg ner hade solen gått upp ordentligt och vi mötte ett 30 tal som var på väg upp. Vi var väldigt glada över att vi startat så tidigt att vi fick toppen för oss själva en stund.

slovenien_vandring_bovec_12Mangart är definitivt värt en besök om du är i Slovenien, även om du inte vill vandra upp till toppen så borde du köra vägen upp hit. Det är nästan som vandra fast utan att behöva gå. Ett tipps är dock att köra upp tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Då är det mindre folk och bilar att möta. Vi såg även ett avgiftsbås där jag tror att man under dagtid måste betala en avgift för att köra upp men den var redan stängt när vi kom dit.