Första veckan på Koh Tao, Thailand

Lifestyle by

Tiden går snabbt när man har kul och mycket att göra. Vi har redan varit här i en vecka och vi älskar varje dag. Jag förstår att många backpackers kommer hit och blir kvar. Det här är vad vi gjort under vår första vecka på Ko Tao.

Boende

Första steget var boende. Några dagar innan ankomst hade vi börjat skriva i några Facebookgrupper som handlar om boende på Koh Tao och vi fortsatte vara aktiva när vi kom. Vi anlände tidigt på morgonen, hittade ett billigt hostel och började direkt efter frukost möta upp folk som hyrde ut rum och lägenheter.kotao_006Det var en mix av helt egna lägenheter och rum i delade lägenheter. Vi är sociala och tycker om att umgås med folk så om det var möjligt ville vi helst inte ha vårt eget ställe utan dela. Första dagen kollade vi på 5 lägenheter!

Som ni förstår råder det inte brist på boendealternativ här, i alla fall inte långtidsboenden om man anländer i lågsäsong (ingen slump att vi gjorde det).

kotao_003I slutet av dagen hade vi hittat en lägenhet som en annan dykinstruktör från Australien hade så vi bestämde oss för att flytta in där redan dagen efter. Den ligger i området Sairee Beach ca 10 minuter promenad från stranden. Så det blev bara en dag på hostel.

Rummet kostar 10´000 baht per månad plus vatten och el. Alltså 2600 kr, el och vatten skulle bli några hundra till så runt 3000 kr per månad för oss båda.

kotao_005 kotao_003 kotao_002 kotao_001

Motorcykel

Det är transportmedlet som gäller här. Vi gillar att gå och cykla men i 35 grader, hög luftfuktighet och stark sol har motorcykel sina fördelar. Det är snabbt, vi kommer inte fram genomsvettiga och det är billigt.

Andra dagen hyrde vi motorcykel för att kunna ta oss runt och testa motorcyklar och dykutrustning. Vi mötte upp en bara några hundra meter från där vi bor men den motorcykeln var inte så bra. Säger jag som kan mindre om motorcyklar än bilar, vilket betyder enormt lite. Osäker på om jag ens kan byta däck på en motorcykel.

På eftermiddagen åkte vi till Mae Haad, byn där hamnen är och den största byn på ön. Vi träffade en tysk man som bott här i 12 år och som drev olika företag. Efter att ha provkört hans motorcykel bestämde vi oss för att köpa den. Kostade 12´000 baht, vilket är ca 3200 kr. De tror vi att vi kommer få tillbaka när vi säljer motorcykeln när vi lämnar ön.

Dykutrustning

dykning_kotaoMae Haad har 4 stora dykutrustningsaffärer som vi besökte. Det var rea eftersom det var lågsäsong och som instruktör fick vi 15% rabatt. Vi testade även en del begagnade saker, många instruktörer och dive masters lämnar ön nu i lågsäsong så de säljer sin utrustning.

För oss blir det nog en kombination av nytt och begagnat.

Efter några dagar på ön köpte Jacob en BCD och vi har bestämt oss för två set regulatorer plus en våtdräkt vi ska köpa. Så Frida behöver en BCD och våtdräkt och sedan är det mest alla småsaker som behövs. De blir nog nya för de säljs inte så mycket second hand.

Begagnad BCD kostade 5000 baht (1400kr), våtdräkten var 1000 baht (270kr), regset kostar 4500 baht/styck (1200kr).

Vi kommer även beställa dykdator genom Roctopus, vilket kostar runt 12´000 baht per dator (3200kr).

Som ni ser blir kostnaderna en del nu i början men vi kommer kunna sälja allt när vi lämnar (om vi vill) och få tillbaka mycket och vi kommer tjäna en del här så det är inga problem.

Jobb

dykning_kotao_2Vi hade kontakt med Roctopus (ett dykcenter här på ön) innan vi kom och har börjat vår introduktion med dem. Vi har skuggat var sin instruktör genom en open water kurs för att se hur skolan fungerar och hur de undervisar här. Även om teorin är samma så är förpackningen av den väldigt annan från Nya Zeeland. Vi måste även lära oss de vanligaste dykplatserna.

Än så länge gillar vi Roctopus, främst för att instruktörerna verkar tycka om att jobba där och för att de bara har små grupper, max 4 personer tillskillnad från 8 som många andra dykskolor gör och som är det maximalt tillåtna enligt SSI standard.

Sammanfattning

Så ser vår första vecka ut. Vi har haft fullt upp men vi gillar det. Lite dykutrustning kvar att skaffa men fram tills vi har det får vi låna från Roctopus. Det är mycket pengar ut just nu men när vi köpt allt kommer utgifterna att vara låga och vi kommer börja få inkomster så vi kommer utan problem att gå plus den här säsongen.

Är det någon som kommer kommat till Koh Tao under vintern eller våren? Vi kan både Koh Tao, Thailand och Sydostasien 😀