I backspegeln – maj

Lifestyle by

Jobb och pengar

Inte mycket action i den här kategorin den här månaden. Nu är det resa som gäller. Och Everyday Explorers såklart.

Everyday Explorers

Hela Japanresan och vår cykelsemester i Taiwan är en del av vårt ambassadörskap med Momondo. För oss handlar resande mycket om att lära sig om nya kulturer och träffa människorna som bor där. Vi satsade så mycket vi kunde på Couchsurfing under de här två resorna. Tyvärr var Japan svårare än vi trott, mycket för att många bor på väldigt liten yta men tillslut hade vi ändå 4 familjer vi kunde bo hos och alla var fantastiska!

Det var till och med så bra att vi bestämde oss för att starta en ny bloggserie på Everyday Explorers under namnet Couchsurfing vi minns. Där kommer ni kunna läsa om de där unika mötena som var något extra.

Taiwan var över förväntan. Vi hade en host nästan varje natt längs västkusten och alla kunde kvala in på vår lista över couchsurfing vi minns.

Mer läsning: Japans bästa couchsurfinghost – när vi lärde oss göra mochi

Vi gjorde två samarbeten med Cooking Sun, en japansk matlagningsskola. Först joinade vi en kurs i Kyoto där vi gjorde en bentolåda (lunchlåda) och sedan en lunch som bestod av 9 smårätter i Tokyo. Det kändes som ett måste att lära sig lite om japansk matlagning när vi var här.

Resa

Japan

Det blev 4 veckor i Japan varav två i Maj. Körsbärsblomningen i April var fantastisk och vi ville inte att Maj skulle bli sämre så vi hade flera höjdpunkter inbokade. Vi drar igång månaden i Kyoto med en matlagningskurs och allt annat fantastiskt den staden har att erbjuda. Helt klart ett måste för alla som besöker Japan!

Vi fortsatte därifrån ner sydöst om Osaka till Wakayama för att göra Kumano Kodo, en 5 dagar lång pilgrimsvandring. Den var mer fysiskt krävande än vad vi hade trott men lätt värt att göra den.

Vår Japanvistelse avslutades i Tokyo hemma hos dottern till familjen vi bodde hos i Nagoya, vilket blev ännu ett fantastiskt möte med kärleksfulla och intressanta människor.

Taiwan

I mitten av Maj flög vi över till Taiwan. Vi hade siktet inställt på en cykelsemester och Taiwan levererade! Folket, maten, naturen, städerna. Det blev precis så bra som vi hade hoppats. I slutet av Maj hade vi cyklat till en av de mest sydliga städerna och hade fortfarande två veckor och hela östkusten kvar.

Västkusten är platt och det är där alla städer och människorna bor. Östkusten är berg och natur. Så vi började med västkusten för att få träffa människorna och lära oss av kulturen innan vi begav oss ut i de mer vilda delarna.

Toppar

Couchsurfing

Inte direkt någon överraskning, möten med människor är alltid det som gör vårt resande intressant, givande och utvecklande! Familjen i Tokyo som vi bodde hos i 5 dagar, våra två hostar i Taipei, kassörskan på Decathlon som erbjöd oss boende, familjen i Hsichu City, Taiwan-rumänska cyklistparet i Taichung, brandmannen i Tainan, studenten i Chaiyi och till sist det svensk-taiwanesiska paret som bor i Göteborg men var i Taiwan på besök.

Varje familj gav ett unikt minne. Varje familj förgyllde resan och gav ett oförglömlig upplevelse. Det är det här resande handlar om.

Fuji Q Highland

4 berg och dalbanor som alla slår olika världsrekord. Total glädje! Och inga köer!

Vandringen i Kumano Kodo

Efter vår 28 dagar långa vandring i Nepal för två år sedan kände vi att det var dags för ännu en lång vandring. Inte 28 dagar men 5 dagar blev det.

Med minimala förberedelser startade vi vandringen i panik! Vi improviserade så gott vi kunde och med vetskapen att allt löser sig i slutet åkte vi till starten av vandringen utan något kök och med mat för 24h.

Bra grejer!

Vandringen var helt klart mer fysiskt krävande än vi väntat oss. Vi hade fått för oss att vi skulle vandra längs en bergskedja, inte att vi skulle gå upp och ner för ett berg varje dag.

Mer läsning: Vandra i Kumano Kodo

Matlagningskurs

Om mat är huvudaktiviteten så har det nästan en garanterad plats på den här listan. På vår andra matlagningskurs med Cooking Sun, den här gången i Tokyo (första var i Kyoto när vi gjorde en bentolåda) lärde vi oss 9 smårätter. Fantastisk kurs med kunniga ledare.

Bubbelte i Taiwan

Den här är helt klart en av topparna. Bubbelte är av någon konstig anledning ganska okänt i Sverige. I orginalutformningen är det en kall mjölkte, svart te med mjölk. Sedan kommer det magiska. Bubblorna. Små svarta och vita kulor med en gummikonsistens gjorda på tapioca.

För oss som inte dricker mjölk finns flera olika tevariatner. Vår favoriter blev passionsfruit lime.

Nattmarknader

Efter en månad i Japan saknade vi nattmarknader något otroligt mycket. Japan är jättebra men lite för rent och organiserat. Vi vill ha pulsen, det kaotiska och känslan i en riktigt bra nattmarknad full med gatustånd. Det fick vi i Taiwan 😀

Dalar

Visumjakt i Kina

Nu är vi inne på andra månaden och det blev inte löst i Maj heller. Vi kom tillbaka till Tokyo med en ny flygbiljett för att ha tid att söka men blev nekade att söka över huvud taget pga nya regler.

I Taiwan fortsatte cirkusen. För många händelser, för många problem och för mycket frustration för att få plats här. Del 2 om vår visumjakt kommer inom kort.

Mer läsning: Visum jakt i Japan – del 1

Cykla under regnsäsong

Vi har planerat den här resan och kollat vädret. Det är i alla fall vad vi försöker inbilla oss. Vi tror att vi gjorde det någon gång men är inte säkra. Hur som helst, regn säsongen var lite sen och vi träffade den perfekt!

På G

Cykelsemestern har drygt två veckor kvar och här kommer höjdpunkten vi sett fram emot så länge. Det är inte att östkusten ska ha den bästa naturen. Det är att May kommer!!!

Vår vän May från Kina som vi jobbade med i vintras kommer och cyklar med oss i två veckor! Fatta vilken grej. Första gången för henne som hon lämnar mainland Kina och vi får vara en del av den upplevelsen.

Nästa stopp efter Taiwan – Kina!!! Vårt älskade Kina! Från första gången vi satte vår fot i Kina är vi magiskt förälskade i detta gigantiska land med en kultur som kittlar vår nyfikenhet som inte är likt något annat land vi varit i. I mitten på juni åker vi till Kina igen, denna gången för att jobba på ett sommar camp tillsammans med YMCE (har inget att göra med YMCA), samma företag som vi jobbade för i vintras i norra Kina. Förutsatt att vi kan lösa vårt visum. Fortsättning följer…

Resten av året ser ut såhär:

Jobba i Kina till slutet av August.
Jobba i Schweiz på ett läger under September
Semester i Sverige oktober-November
Jobba i Kanada som skidinstruktörer i December (vet fortfarande inte var men börjar bli dags att se oss runt)