Så planerar du din resa

Lifestyle by

Att resa är bara halva nöjet. Att planera äventyr och resor kan vara minst lika spännande. Men det kan vara svårt att veta vart man ska börja.

Vi har skrivit det här utifrån när vi planerade vår månad i Japan. Det är många idéer och tekniker i det här inlägget. Vi har de utifrån vår Japansemester men självklar går de att använda för att planera resor till andra platser.

Vi vet extremt lite om Japan. Vi vet Tokyo, Kyoto, Osaka. De hade vinter OS i Nagano för typ 10 år sedan. Förr fanns det många samurajer och geishor. Det finns otroligt många vackra tempel och man äter sushi, udon och ramen. USA släppte två bomber.

Och så Pokemon och Shinkansen såklart.

Vår förkunskap om Japan består av korta segment så vart börjar man när man ska planera en månads semester där?

Social medier

Det är ju här så många spenderar sina dagar så varför inte dra nytta av det. Vi gjorde en statusuppdatering och skrev i några resegrupper om att vi ska till Japan under våren och frågade om tips. Om du har specifika intressen så kan det vara bra att skriva det i uppdateringen. Efter bara några minuter började svaren ramla in.

Alla tips stoppades in i Evernote för att senare researchas och sorteras.

Top 10 saker att göra

Nästa steg var att få en översikt av landet. Det här ger inte bara förslag på vart vi kan åka utan också en idé om vad som är populärt i landet och vad många gör. Här blev det många tempel, trädgårdar, restauranger och några städer t.ex. Hiroshima och Kyoto.

Kolla även lokala högtider. Firar de sitt nyår när du är där, har de sin stora vårfest, är det final i rugby (hände när jag kom till Sydney. Tog 5 timmar att hitta boende och kostade 4 nätters budget). Under vår tid i Japan är det Golden Week, Japans längsta ledighet där hela landet har 5 dagars semester.

Vad vill vi faktiskt uppleva?

Det här handlar om våra prioriteringar.

Många listar fiskmarknaden i Tokyo där man kan se tonfisk säljas och skäras upp tidigt på morgonen. Som veganer tycker vi inte riktigt att det borde klassas som underhållning och en sevärdhet så den går fet-bort.

Högst på listan är såklart körsbörsblomningen, sakurasäsongen.

Mat är alltid en av våra höjdpunkter under resorna så vi gör gärna en matlagningskurs.

• Vi hade planer på att cykla men efter en del research insåg vi att det blev för dyrt att hyra cyklar så vi ska leta upp en flerdagsvandring. Vi fick lite blodad tand när vi vandrade i Nepal.

Utifrån tipsen vi fick och topplistorna hittade vi många varma källor, så kallade onsen. Det låter som något vi vill prova men det ska inte bli någon sparesa. Ett eller två besök får det nog bli.

Sedan vill vi såklart ha mer äventyr och utomhusaktiviteter så vi söker efter olika aktiviteter som dykning, rafting, mountainbiking osv.

Vi vill se några coola och imponerande tempel och slott, men vi behöver inte se varenda ett i Japan utan det räcker med några. Vi har för många gånger glömt av våra egna intressen och när vi kommer till ännu en kyrka orkar vi inte ens gå in och vi bara står utanför och tänker ”en jävla kyrka till”.

Och till sist couchsurfing. Det har gjort våra tidigare resor otroligt bra så vi är beredda att resa till städer och byar utan någon som helst plan bara för att en couchsurfing host råkar bo där. Vi har gjort det förr och kommer att göra det igen.

Jag söker som alltid efter stora nöjesfält som vi kan besöka (Frida är inte alltid så exalterad över det här). I Japan blir det besök på Fuji-Q Highland och Universal Studios. Det är redan bestämt. Om vi har något vi verkligen absolut måste göra så kan vi lägga in ett veto fast tvärt om. Tänk er ett beslut som den andra inte får påverka, ändra eller ha åsikter om. Eller man kan ha åsikter men jag har all rätt att helt strunt i dem.

Läsa, läsa, läsa

Det är här man måste stoppa in några timmar. Vi börjar ofta med att läsa på Wikitravel. Vi söker på de platserna vi blivit rekommenderade av våra vänner och i Facebookgrupperna och några av platserna som vi hittat i topplistorna.

Den här gången testade vi ett nytt system som vi tyckte fungerade ganska bra. Bakom varje stad eller aktivitet i listan vi gjort satte vi stjärnor. Det blev något i den här stilen.

*** = vi måste dit, vi planerar resrutten efter det här
** = vi åker dit om det ligger inom rimligt avstånd
* = intressant om vi har mer tid och saker vi kan fylla ut med

# = platser vi inte vill åka till. Här hamnade några onsen som var för spainriktade, fiskmarknaden, något piratskepp och lite annat.

Vi orkade inte läsa om varenda liten aktivitet i varje stad just nu utan vi vill få en grovplan. T.ex. visste vi att vi ville till Kyoto så vi behöver inte läsa om Ginokvarteren där geishorna bodde, om filosofernas stig och bambuskogen. Det tar vi senare, Kyoto har tre stjärnor redan.

Det vi stjärnmärker är en blandning mellan städer, regioner, platser och aktiviteter.

Märka ut på en karta

Nu ska vi försöka ta alla idéerna och lägga in de på en karta. Google Maps är perfekt för det här. Vi skapar helt enkelt en karta vi döper till ”Resa i Japan”.

Vi plottar ut varje resmål på kartan och väljer en färg för varje stjärna.

*** = röd
** = gul
* = blå
# = svart (det är viktigt att sätta ut den här också så man inte råkar glömma av att man inte vill åka dit)

Vår karta så ut såhär. Färgerna är faktiskt något jag kom på i efterhand så alla våra fick samma färg.

Med kartan som grund och en visuell bild över var platser ligger kan jag börja planera resrutten.

Couchsurfing

Nu har vi en idé om vart vi ska. Nu är det dags att börja söka couchsurfinghostar i de olika städerna.

Vi gör också en sökning på hostar i hela Japan men söker på nyckelord som ”vegan” och ”vegetarian” för att hitta folk som kan lära oss om matlagning.

Grovplanering

Här bestämmer vi vart vi ska resa först, vilken ordning vi tar ställena osv. Många vill ha flexibilitet och inte låsa sig men vi låser oss inte. Det är bara en plan, vi kan ändra allt när vi vill. Vad den här planen gör är att den hjälper oss att resa effektivare så vi slipper hoppa fram och tillbaka i landet, på det sättet slipper vi mycket transport och framförallt sparar pengar på transport.

Vi har två saker vi måste ta hänsyn till när vi planerar resrutt. Först och främst körsbärsblomningen. Det andra är Golden Week.

Utifrån flera blomningskalendrar bestämde vi att Sakurablomningen är vårt första stopp och passar bäst i området Kanazawa, Nagano, Matsumoto, Takayama. Så det blir vår första vecka.

Därefter beger vi oss till Wakayama för att göra en 5-dagars vandring. Vi bestämde oss till slut för att göra Kumano Kodo som är en UNESCO World Herritage vandring och vi vill absolut inte gör den när hela landet har semester. Först hade vi tänkt vandra i Hokkaido men insåg att det fortfarande skulle vara snö i bergen och vi har inte riktigt den utrustningen vi behöver för det.

När Golden Week börjar åker vi till Osaka, Kyoto, Nara och Uji och håller oss där. Vi vill helst inte resa några långa sträckor under den här perioden.

Sista stoppet på vår resa blir Tokyo där vi kommer ha 4 dagar innan vi flyger till Taiwan.

Den här planen motsvarar lite drygt 3 veckor och vi har 4 veckor i landet så det ger oss 5-7 dagar som är flexibla där vi kan göra lite vad vi vill.

Det är alltid bra att ha de här flexibla dagarna för couchsurfing, om någon berättar om ett ställe vi tycker låter intressant eller om vi helt enkelt vill stanna lite längre där vi redan är.

Facebookgrupper och sociala medier

Det här är något som många inte utnyttjar tillfullo. Vilken guldgruva! På Facebook finns grupper för alla tänkbara aktiviteter.

Någon sa till oss att det är svårt att vara vegan i Japan. 10 minuter senare är jag medlem i 6 vegangrupper i Japan med flera tusen medlemmar som ger tips på restauranger, har filmer där vi visar vad som är veganskt på 7/11, tips på matlagningskurser och meetups i olika städer.

När vi bestämt oss för att vandra söker jag på ”Japan outdoor” och ”Japan hike”. Nu är jag medlem i 3 grupper för flera hundra aktiva vandrare ger mig tips om vilken vandring jag borde göra just den här årstiden och var det finns boende och campingplatser längs vandringen.

Meetup.com är en annan bra sida för att hitta likasinnade. Det kan vara brädspelskvällar, fester, vandringar, yoga i en park, eller om det är en festival så går det att hitta en grupp att gå tillsammans med.

Boka i förväg

För visumet behövde vi ha vår utresa bokad, vilket är långt ifrån optimalt men eftersom vi vet vart vi ska (Taiwan) så är det okej.

Vi kommer inte boka några boenden i förväg mer än couchsurfinghostar. Enda transporten vi bokar innan vi kommer in i landet är shinkansen från Tokyo till Kanazawa första dagen. Både för att vi vill testa shinkansen men också för att vi vill till körsbärsblomningen så snart som möjligt.

Detaljplanering

De kommande 14 dagarna innan vi flyger kommer vi att detaljplaner lite mer. Vi kommer läsa mer om de specifika aktiviteterna, om de olika städerna och hitta en matlagningskurs vi kan göra.

Så här såg vår planering ut inför Japanresan. Vi känner att vi har ganska bra koll på vart vi ska. Vi har en ungefärlig rutt så vi slipper flänga fram och tillbaka över hela landet men den är tillräckligt öppen för att vi när som helst ska kunna skita i allt och göra något helt annat.

Vad tycker ni om vårt sätt att planera resan på? Är det något som du tidigare inte provat men vill testa nästa gång du reser?

Eller har du ett helt överlägset sätt att planera på som vi inte nämner? Berätta gärna för oss hur du gör.