Så tjänar vi pengar för att kunna resa på heltid

Lifestyle by

Vårt äventyr tillsammans började för drygt 6 år sedan, i januari 2011.

Vi hade ingen stor plan om att resa länge, inte ens tillsammans i början. Det är något som blivit på vägen. Vi har tillsammans hittat en livsstil som fungerar för oss och ett sätt att finansiera den. Vi reser mycket, jobbar hårt när vi jobbar men framförallt lever vi billigt. Det är nyckeln till våra långa resor.

Resa

I oktober 2010 åkte Frida till Nya Zeeland på ett working holiday visum. Hon hade jobbat i flera år i Sverige innan den här resan och hade en reskassa ihopsparad.

Mer läsning: Working Holiday visum i Australien

Jag hade precis avslutat 4 stenhårda månader på McDonalds i Norge och åkt till Nya Zeeland med min reskassa. Jag hade ingen idé om hur länge jag skulle resa eller vad min plan var. Jag ville bara resa och så skulle jag få se hur länge pengarna räckte.

Från januari 2011 till september 2013 reste vi. Det var Nya Zeeland, Sydostasien, Indien och en roadtrip i Sverige. Det var mycket backpacking, en del volontärarbeten, en 2500km lång cykeltur och några månader i en campervan i Nya Zeeland.

Skidinstruktör

När hösten kom så kände vi att vi ville tjäna lite pengar och började leta alternativ. Efter flera somrar på rad var vi nu sugna på en riktig vinter. Vi sökte jobb som skidinstruktörer utan att ha någon instruktörsutbildning. Det här var vintern 2012 – 2013.

Vi fick 3 jobb i Norge och tog kursen i början av säsongen. Under vintern jobbade vi heltid som skidinstruktörer plus extra under högsäsong och helger på en restaurang.

Det var en bra vinter, både snö- och jobbmässigt. Skidjobbet hade varit heltid plus extra på restaurangen och utöver det hade jag även fått några frilansjobb som retuschör vilket gav ett extra tillskott. Så när säsongen var slut hade vi en hel del ihopsparade pengar att röra oss med.

Mer läsning: Få betalt för att åka skidor

Dive master

Men nu var vi klara med vintern och ville ha tropisk värme igen. I slutet av maj 2012 flög vi till Filippinerna där vi under vår första resa gjorde vi vår advanced open water. Vi bestämde oss för att åka tillbaka till samma instruktör och göra vår dive masterkurs. Den här kursen kostade runt 5000 kr/person, vi bodde billigt hemma hos en kollegas släktingar och åt bara lokalmat. Det gick alltså inte speciellt mycket pengar under den här tiden så vi hade majoriteten av vinterns besparingar kvar.

Vi hade fortfarande inga planer på att jobba med dykning. Vi vill bara dyka för att det var kul och kunna äta massa frukt. Men under kursens gång kom vi på att det hade varit ganska kul att jobba med det. Efter flera dagars research hittade vi ett dykcenter i Nya Zeeland som erbjöd instruktörsträningen i utbyte mot praktik. Perfekt!

Skidinstruktör

Men innan det var dags för Nya Zeeland skulle Frida till Australien och jobba en säsong som skidinstruktör. I Juli 2012 flög Frida till Australien och stannade där till slutet av September. Jag hade redan använt mig av mitt working holiday visum så jag kunde inte få jobb utan spenderade kommande 3 månaderna i Filippinerna med att göra en livräddningskurs och sedan 2 månader i Indonesien med att studera indonesiska.

Frida sparade ihop en del pengar och jag lyckades täcka mina resekostnader med två retuscheringsjobb. Igen, jag täckte de inte för att jag tjänade galet mycket pengar utan för att mina resa kostade väldigt lite.

Dykinstruktörer

Vi landade i Auckland, Nya Zeeland första veckan i oktober mitt under våren.

Första månaderna var bara träning, stenhårt jobb dygnet runt för oss för att lära oss allt vi borde kunnat. Vi insåg att vår kurs i Filippinerna saknade ganska mycket. Vi hade högläsning för varandra när vi lagade mat, vi kollade Youtube filmer om dykning, läste varje specialitetbok. Vi tänkte, drömde och levde dykning.

Vi fick täcka alla våra kostnader för boende, mat och allt annat. Däremot kostade inte dykningen och kursen något, vilket var enormt skönt. Vi betalade det här med våra pengar vi sparat från vintern innan.

Efter 3 månader när vi började undervisa mer fick vi lite betalt för att täcka hyra. När vi sedan blev certifierade instruktörer fick vi riktig lön. Frida reste hem till Sverige för att umgås med sin familj som fått tillökning. Jag stannade drygt 3 månader och jobbade som instruktör. När jag lämnade Nya Zeeland i slutet av Maj 2014 hade det jag sparat nästan täckt alla kostnaderna vi haft i Nya Zeeland (borträknat flyg) så det var 9 månader som gick jämnt ut men nu satt vi med varsin dykinstruktörskvalificering, 8 specialiteter vi kunde undervisa och hade haft en utbildning vi visste skulle hålla måttet.

Uganda

I juni 2014 fick Frida ett jobberbjudande från våra vänner. Hon skulle vara start-up coach för ett projekt i Uganda där hon ska utbilda coacher som i sin tur ska utbilda ungdomar i hur man startar upp och driver projekt och företag. Det blev 3 månader i Uganda där hälften var jobb och hälften resa. Uganda är ganska billigt, Frida fick sitt flyg betalt, boendet var jättebilligt och hon hade svensk lön. Perfekt!

Jag lyckades få ett fotojobb i Uganda plus höll i lite Photoshopklasser så jag var inte bara hemmaman.

Skidinstruktör

I December 2014 var det dags att dra på sig skidpjäxorna igen. Vi hade fått jobb som instruktörer på ett vinterläger i Schweiz. Intervjun till det här jobbet hade vi över Skype när vi satt på en busstation i Uganda och väntade på nattbussen 😀

Det bra med det här jobbet var att det var fast lön, det är väldigt ovanligt som skidinstruktör oftast jobbar du på på en timanställning med timlön. Eftersom det var camp så fick vi mat och boende så allt vi tjänade var pengar vi kunde spara. Bortsett från det vi spenderade på nöje. Så vårt sparkonto gick helt klart plus här.

Under tredje träningsdagen under introduktionsveckan körde Frida omkull och bröt nyckelbenet. Det slutade med att hon var borta 6 veckor från skidåkningen, som tur var hade hon 80% lön under den perioden.

Kina

En av våra kunder i Schweiz jobbade på ett sommarläger i Kina och hon erbjöd oss ett jobb där från juni – augusti 2015. Lönen var bara fickpengar men vi fick mat, boende, flyg och visum så det skulle inte kosta något och vi hade aldrig varit i Kina. Vi var inte sena med att tacka ja till det här erbjudandet!

Nu blev inte jobbet som vi tänkt oss utan vi sa upp oss halvvägs igenom pga dålig ledning (inte hon som anställde oss) och började cykla istället.

Cyklarna köpte vi och sedan sålde för samma pris en månad senare. Boendet på landsbygden i Kina var runt 100kr/natt för oss båda och maten gick på under 100kr/dag tillsammans.

Eftersom vi fick boka flyget till och från Kina själv så hade vi sett till att vi hade ett 2 veckors stopp i Turkiet på vägen tillbaka. Alltså inga utgifter för flyg och vi couchsurfade nästan hela tiden så det blev 2 billiga veckor i Turkiet.

Mer läsning: Varför cykling är det bästa sättet att upptäcka ett nytt land

Nepal

Nästan direkt efter Kina, oktober 2015, flög vi till Nepal för ännu ett projekt genom det Schweiziska företaget. De hade ett volontärprojekt där och skickade volontärer till ett barnhem. Det här är troligtvis den bästa volontärprojektsdealen vi någonsin kommer att få. Vi fick flyg, mat och boende under volontärarbetet. Ofta måste man betala för att få volontärarbeta.

Mer läsning: Tjäna pengar under resan del 1: Resa mer och jobba mindre

Vi valde att boka flyget så vi hade 2 månader i Nepal, en för volontärarbetet och en extra månad för att kunna vandra. Så nästan gratis semester. Tror vandringen slutade på under 5000 kr för oss båda två för en månad, inkluderat allt. Inte illa.

Mer läsning: Vandra i Annapurna, Nepal

Skidinstruktör

Vi hade bestämt oss för att dra igång Everyday Explorers på riktigt och vi skulle även planera vår jorden runt resa i vår husbil (som vi fortfarande inte köpt) så vi bestämde oss att det skulle räcka med att jobba deltid under vintern.

Vi kontaktade en skidskola i Norge vi kände till sedan första säsongen och fick jobb där plus på samma restaurang som sist. Så vintern var en mix av att bo i Norge och att bo hos våra familjer i Sverige. Det här var mellan december 2015 – April 2016

Det blev inte så mycket skidjobb som vi hoppats men restaurangen gav mycket jobb så vi gick runt den här vintern på att bara jobba deltid.

Bygga husbil och road trip

I April köpte vi vår VW och började inreda. Vi bodde 3 månader hos mina föräldrar vilket gjorde enorm skillnad. Både att vi inte hade någon boendekostnad och att vi hade tillgång till alla verktyg vi behövde.

Bilen och materialet för att bygga var stora utgifter som vi täckte med våra besparingar.

I juli 2016 började vår road trip och i november nådde vi Mongoliet. Vilket resa det varit!

Så från April ända fram till December hade det bara varit utgifter. Störst var såklart bilen. Bensinen hade kostat en hel del men samtidigt hade vi inga boende kostnader, fram till Mongoliet freedom campade vi varje natt utan 2 som vi fick sponsrade på campingplats i Slovenien.

Men det var dags att jobba igen. Vi behövde fylla på sparkontot.

Dykinstruktörer

Vi fick jobb på 3 dykskolor i Thailand och bestämde oss för en på Koh Tao. I November började vi vår upplärning och hade många utgifter för inköp av dykutrustning, motorcykel, hyra i förskott osv. Allt innan vi fick betalt. Men mycket är bara utlägg, vi får tillbaka en hel del när vi säljer av allt den dagen vi reser vidare. Vi tjänade bra en månad men sedan kom stormen och allt turister och med dem jobb flydde ön..

Kina

Under vår roadtrip hade Nancy, vår vän från Kina, hört av sig och vi hade fått ett jobb på ett vinterläger där i två veckor. De betalade vår resa, visum, mat, boende och lön. Det var välbehövliga och säkra pengar. Det här var under februari 2017.

Dykinstruktörer

I början av mars 2017 kom vi tillbaka på Koh Tao och började på en ny dykskola. Tyvärr blev det väldigt lite jobb. Jobbet vi gjorde täckte våra utgifter för hyra, mat, bensin till motorcykeln, gymkort och lite annat. Men det blev inte en krona sparad.

Eftersom många av våra inköp var utlägg och vi kunde sälja av det när vi lämnade så fick vi tillbaka mycket av pengarna vi legat ute med. Så lönen från dykjobben lät oss leva ett väldigt bekvämt liv på ön och jobbet i Kina blev sparpengar.

Kina och Schweiz

Nu snackar vi framtid.

Från juni 2017 – augusti 2017 kommer vi jobba på sommarläger i Kina och därifrån åker vi direkt till ett annat läger i Schweiz. Det betyder nästan 4 månader av heltidsjobb på läger så allt vi tjänar här är sparpengar. Eftersom Thailand inte gett det tillskottet på vårt konto som vi räknat med så behöver vi den här inkomsten.

Vi kommer även att sälja Stripie, vår husbil. Istället för att skeppa över den till Kanada köper vi en ny där. Det gör att pengarna vi la ut för Stripie och inredningen förra året får vi tillbaka och efter att ha lagt ut en annons på Blocket och sett responsen så kommer vi tjäna pengar på försäljningen. Kanske till och med så bra så att det täcker nästan hela resan till Mongoliet.

Retuschering och fotografering

Jag är utbildad fotograf och retuschör och har frilansat i perioder med det, mest innan jag började resa med Frida. Det var som fotograf och retuschör jag flyttade till både Hollywood och Sydney.

Under våra år tillsammans har jag gjort en del retuscheringsjobb och några få fotojobb. Det är långt ifrån vår huvudinkomst, men i perioder gör det skillnad. Under de här åren har jag tjänat runt 10´000kr/år. Så det handlar inte om några stora summor men det är ytterligare en inkomstström och här på Koh Tao är det 2 hela månader för oss båda.

Sammanfattning

Det är så här vi finansierar våra resor. Det är ingen magi och inga konstigheter. Vi gör som så många andra, vi jobbar. Sedan väljer vi att jobba utomlands istället för att bara resa utomlands och åka till Sverige för jobb. Och vi lever betydligt billigare och simplare än många andra i Sverige.

Så vi jobbar vi en del och när vi jobbar så jobbar vi hårt, i Norge har det varit dubbla jobb. Vi dricker inte alkohol och röker inte så vi håller nere våra utgifter. Vi äter bara lokalmat och reser med lokaltransport och vi har inga fasta kostnader i Sverige.

Mer läsning: Så sparar du pengar inför resan

Vi hade inte kunnat ha vår livsstil om vi bott i Sverige hela tiden. Både för att det är så dyrt men även för att det är så svårt att få temporära jobb där.

Sedan vi jobbade i Norge första säsongen 2013-2014 har vi haft backup pengar, så när jag säger att vi börjar få ont om pengar är det att vi närmar oss nivån för vår backup. Det är ingen bestämd mängd pengar men det är en summa så att vi vet att vi kan sluta vårt jobb idag utan att få en enda till lön och kunna överleva 6 månader utan att behöva tänka på att jobba eller att behöva be regeringen om stöd.

Självklart handlar det då inte om att skaffa en egen lägenhet i centrala Stockholm, det handlar om en nivå som passar oss och vår livsstil t.ex. en beach bungalow på en thailändsk ö.

Däremot kommer saker att ändras i år. Vi hoppas verkligen att vi kan skaffa en till inkomstström som är helt onlinebaserad. Det gör att vi kan ha en inkomst hela tiden när vi reser men i perioder boosta våra inkomster när vi är instruktörer.

Hur tjänar du pengar för att nå dina livsmål och följa dina drömmar?