Första etappen är avklarad: Köra Sverige – Mongoliet

Lifestyle by

1636 mil i bil och om hur det är att bo i husbil i nästan 4 månader. Vad har vi lärt oss av detta och har det varit som vi tänkt oss? Läs vidare och du får reda på svaren här nedan.

Slutmålet är nått!

sverige_mongoliet_06Det är klart! Vi har nått vårt slutmål, Mongoliets huvudstad Ulaanbaator, för den här delen av resan. Det känns galet! Galet bra att:

• ha slutfört det, att äntligen vara klar,
  • ha kört färdigt för ett tag och
  • att kunna flyga till Thailand för att mötas av värme och tropiskt väder!

Resan i siffror:

sverige_mongoliet_01Mil körda: 1636

Länder passerade: 15 Sverige, Polen, Slovakien, Österrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien, Grekland, Turkiet, Georgien, Ryssland, Kazakstan, Kirgizistan (utan bil) och Mongoliet.

Punkteringar: 0

Tid: 3 månader och 11 dagar

Bilreparationer: 1

Mer läsning: Bilhaveri i Kazakstan

Ett halvt varv runt jorden

Det känns som det här gått sjukt snabbt, det tog oss 3 månader och 11 dagar att köra från Trollhättan till Ulaanbaator. Vi har undanlagt 1636 mil totalt. Helt galet! Nästan ett halvt varv runt jorden! På ett sätt känns det som om att det var igår vi rullade ut från Ekholmsgatan och satte av mot detta, vårt nya, stora äventyr. Samtidigt känns det som att det var en evighet sen och under den evigheten har vi hunnit med att uppleva otroligt mycket.

Det känns fantastiskt att kunna se tillbaka på denna tid och minnas alla underbara människor vi mött, alla vackra platser vi besökt och landskap som passerat, alla galna äventyr vi fått vara med om och alla oväntade saker som hänt.

En lärorik resa

sverige_mongoliet_04Vi har lärt oss otroligt mycket under denna resa, både om andra länder, kulturer och bilar men allra mest har vi lärt oss om oss själva och vårt resande. Något som vi trodde att vi kunde helt utan och innan. Vi har lärt oss om vad vi gillar med resande och vad vi inte gillar. Vilka ingredienser ett land, region, plats eller kultur behöver ha för att vi ska trivas och må bra. För oss handlar inte resandet om att bocka av ett visst antal länder, vi struntar faktiskt fullständigt i hur många länder vi besökt, vi vill resa i länder som gör oss glada och får oss att må bra.

Det vi gillar är:

• fin och lättillgänglig natur
  • möjligheten att vara aktiv
  • vänliga och nyfikna människor
  • god mat, helst gatumat och marknadskultur och tillgång till god färsk frukt

Vad gillar du?

Att resa i bil

sverige_mongoliet_03Att resa i bil har för oss varit väldigt dubbelt, å ena sidan stormtrivs vi, för att vi kan åka var vi vill, när vi vill och bo varsomhelst. Vi kan ta oss till alla vandringar, stränder, berg och spännande platser alldeles själva. Ända fram till att vi lämnade Georgien var allt frid och fröjd och det kändes kanon att resa på det här sättet.

Sen förändrades det.

Vi började behöva täcka längre avstånd och det var stora områden där det inte hände någonting. Bara platt stäppland åt alla håll. Från att ha kört några timmar om dagen och inte alla dagar i veckan gick vi till att köra nästan all vaken tid. Det här var inte roligt, inte vår grej, vi gillar ju att vara aktiva och ute i naturen och att möta människor.

Så vi insåg att köra bara för körandet skull gillar vi inte.

Att bo i en bil

sverige_mongoliet_02Det har gått otroligt bra att bo i bilen. Det är ingenting som vi känner att vi skulle vilja ändra med hur vi byggt den. Vilket känns helt fantastiskt med tanke på att det är den första bilen vi byggt. När det började bli kallt och minusgrader märkte vi dock att det inte är en vinterbil. Trotts vår extra isolering i väggar, golv och tak så frös vatten, färsk frukt och grönt för oss under de riktigt kalla nätterna. Då bestämde vi oss för att bo på hotell i stället. Så vi skulle kunna vinteranpassa bilen men vi har insett att varma klimat är vår grej.  Så vi hoppar det och håller till till somrar och varmare breddgrader.

Att maten varit tråkig i vissa länder har för oss under den här resan inte spelat jättestor roll. Det här spelar väldigt stor roll för oss annars, vi älskar mat och tycker att det är viktigt att det smakar gott! Men räddningen har varit att vi kunnat lagat all mat själva så här har ju bilen varit oumbärlig. Vi skulle antagligen ha en helt annan erfarenhet från vissa länder annars.

Det vi lärt oss om att resa med bil:

sverige_mongoliet_07

Det är lättare än vi trodde

Vi har inte haft några problem alls med gränsövergångar i något land. En enda gång på alla 15 övergångar fick vi plocka ur lite grejer ur bilen och den blev genomsökt av en hund. I förhand var jag lite nervös över just detta moment men det är inget att oroa sig för.

Det har ofta tagit en stund att ta sig över men 90 % av tiden vid gränsövergångarna har varit i bilkön för att komma fram.

Vägarna har också varit bättre än vad vi förväntat oss. Det går att åka på asfaltsvägar hela vägen till Ulaanbator om man vill.

Det löser sig alltid

Många hemma i Sverige var ganska tveksamma till att vi skulle korsa hela Centralasien med våra fantastiskt bristfälliga bilmekaregenskaper. (Vi kan byta däck och fylla på bensin och olja, det är ungefär det).

Med 0 punkteringar under hela resan har det ju visat sig att vi inte ens behövt kunna detta. Vi hade ju i och för sig inget reservdäck förrän vi åkte in i Mongoliet så hade inte kunnat byta ändå. Och när bilen gick sönder hade vi ändå inte kunnat göra nåt även om vi varit bilkunniga eftersom reservdelarna behövdes skickas efter från Moskva.

Världen är full av hjälpsamma människor och de kommer att hjälpa dig om du får problem.

Vem kan göra en sån här resa?

Vem som helst!! Det är inte svårt, det behöver inte kosta så mycket och du kommer absolut att få en minnesvärd resa.