Cykla och simma i raviner längs Taiwans östkust

Lifestyle by

Efter våra fantastiska dagar bland risfälten var det dags för ett landskapsbyte och vi begav oss upp i bergen för att besöka Taiwans kända och okända raviner. I området runt Hualien finns det flera raviner med Taroko Gorge, Taiwans högst rankade turistattraktion, som höjdpunkten. Men innan vi begav oss till Taroko Gorge bestämde vi oss för att utforska lite andra raviner.

Liyu sjön och en okänd ravin

Efter en mindre klättring nådde vi Liyusjön, den största sjön längs Taiwans östkust. Den är inte den största sjön för att den är enormt stor utan för att det är typ den enda sjön. Det är typ 4 km runt sjön så en kort trevlig cykeltur.

Bästa utsikten över sjön fick vi helt klart precis när vi kom till området från det sydvästra hörnet av sjön. Vattnet låg spegelblankt, solen lös och de snötäckta bergstopparna i bakgrunden.

Vi körde vidare längs vägen över en bro tills vi kom till turistinformationen. När vi frågade om en ravin vi kunde vandra lite längs och bada i fick vi svaret att den kända ravinen var stängd och att det inte var säkert att bada. Efter att ha spenderat flera år i Asien misstänkte vi att ”inte säkert att bada” är för Asiater som inte kan simma och aldrig varit i naturen så de saknar allt vad sunt förnuft innebär.

Vi tog våra cyklar, körde bort till den närmaste ravinen och började gå.

Det var en smal stig med berget på ena sidan och ett staket på det andra. Det var vi och en handfull andra som gick där. Lite längre bort såg vi ett vattenfall och poolen nedanför verkade perfekt för att simma i. Vi var inte de enda som tyckte det. Det var fullt med 50 Taiwaneser, många i flytvästar, som plaskade runt i det knädjupa vattnet.

Inte så lockande för oss.

May, som kan simma men inte har någon vattenvana utanför pooler, tyckte det verkade tråkigt och sa att vi borde gå tillbaka. Vi förstod ju att vattnet kommer från någonstans så vi tog med henne upp längs ravinen på en small stig.

20 minuter senare kom vi upp till ett område där det inte var en enda person och det fanns några små naturliga pooler. Jag hoppade i vattnet i mina shorts jag cyklade i och Frida i sina sportunderkläder. May stod och stirrade konstigt på oss.

”So casual” upprepade hon. Det var svårt för henne att förstå att bada i naturen inte behövde vara ett heldagsprojekt med planer, massa ombyten, en hel väska med mat osv.

Vattnet här var för kallt enligt henne, i Kina är det dåligt med kallvatten. Vi lyckades övertyga henne om att det är helt okej att ta ett snabbt dopp.

Hon skulle nödvändigtvis ha på sig alla sina kläder för att inte riskera att bli det minska brun. Det är så intressant att resa med henne. Så många kulturskillnader och helt annan syn och anledning till varför man gör saker.

Det blev ett väldigt lyckat stopp med hennes första spontanbad i en kall flod någonsin. Förhoppningsvis inte den sista.

Provsmakning i regnet

Vi cyklade vidare genom Hualien mot Taroko Gorge. Nu kom regnet! Vi hoppade in i en butik för att ta skydd och det var en av de där turistbutikerna där busslaster stannar med shoppinggalna tanter.

Det var jackpot! Varenda sak de sålde i affären fanns på smakprov. 10 minuter senare gick vi ut ur affären, utan att ha köpt något men med en sockerchock av storlek större. Vi kände oss dumma att stå kvar utanför butiken så vi slängde oss ut i regnet och körde 100m till nästa butik.Vi upprepade processen i 4 butiker till regnet upphört då vi tog oss till nästa by. Det var redan sen eftermiddag och dags att hitta boende för natten. Vi kollade läget på två olika tempel innan vi bestämde oss för det första.

Vi slog upp tältet under taket precis utanför och gick bort till toaletterna där det fanns en lång vattenslang för att duscha. May har verkligen ändrats under den här resan, hon ifrågasatte inte ens idén om att stå i sina underkläder utomhus och duscha i kallvatten med en vattenslang. Vilken grej!