Topplistan: Road trip Sverige – Mongoliet

Lifestyle by

Vår roadtrip från Sverige till Mongoliet är nu fullbordad. Det har varit en helt fantastiskt resa full av äventyr, fantastiska landskap och underbara möten. Här sammanfattar vi vad som har varit det absolut bästa under hela resan!

Bästa länderna

Slovenien

topplista_roadtrip_05Slovenien tog våra hjärtan med storm och har vägrat att lämna tillbaka dem. Vi blev superförälskade i detta otroligt vackra land fullt av berg och dalar, skogar, sjöar och hav. Att vi gillar det så mycket beror mycket på att vi testade på massa olika äventyrsaktiviteter här. Allt ifrån rafting till ziplines.

Georgien

topplista_roadtrip_14Ett spännande land som vi gärna åker tillbaka till. Även här så vann det våra hjärtan på grund av sin vackra natur och att den är otroligt lättillgänglig. Här fick vi uppleva allt ifrån vackra städer till underjordiska grottor och vandring i bergen. Kulturen var en mix mellan bekant europeiska och något nytt exotiskt. I Georgien ses gästen som en gåva från Gud vilket märks på människorna och deras gästfrihet, den är otroligt varm och inbjudande.

Kirgizistan

topplista_roadtrip_17Mönstret över vad vi gillar är ganska solklart: Kirgizistan är även det ett bergigt land där naturen står i fokus. Allt kändes nära och lättillgängligt, till skillnad från grannlandet Kazakstan där avstånden var enorma. Vi gjorde flera kortare vandringar men planerar redan att åka tillbaka för längre vandringar.

Mer läsning: Vandra i Fairytale Valley, Kirgizistan

Bästa händelserna

Bröd i Turkiet

Vår första morgon i Turkiet stannade en äldre man på moped när vi stod och pillade lite utanför vår bil. Han räckte över en brödlimpa till oss och visa de med kroppsspråk att den var till oss. Utan ett ord körde han sedan vidare. Där stod vi med varsitt lätt förvirrat uttryck i ansiktet, en limpa i handen och en varm känsla i bröstet.

Hjälp när bilen bröt ihop

topplista_roadtrip_15Först fick vi hjälp att hitta en mekaniker i den lilla byn där den bröt ihop, sen blev vi bogserade 12 mil till närmaste stad, där vi också fick hjälp med att hitta en ny mekaniker. Hela tiden var alla så himla hjälpsamma, skjutsade runt oss, ringde sina vänner och bekanta för att kunna kommunicera med oss och såg till att vi var trygga, hade det bra och fick bästa möjliga hjälp. Till slut ringdes till och med en kazakh som flyttat till Sverige men som var på tillfälligt besök in för att se till att vi fick allt vi behövde och ville.

Mer läsinng: Bilhaveri i Kazakstan

Couchsurfing i Astana

topplista_roadtrip_18Vi har couchsurfat med över 50 olika personer och familjer under våra 6 år på resande fot. I Astana blev vi inbjudna och välkomnade av vad som kom att bli vår absolut bästa couchsurfing.

Bästa äventyren

Canyoning SlovenienDCIM100GOPRO

Av alla äventyrsaktiviteter vi testade på i Slovenien blev vår absoluta favorit canyoning i Bovec. Att hoppa, simma, rutcha och repilera sig ner för vattenfall i en vild fors var fruktansvärt kul. Helt klart resans skratt-tätaste dag!

Insnöade i bergen i Kirgizistan

topplista_roadtrip_16Detta var ett väldigt oplanerat äventyr. Vi hade ju egentligen planerat att göra en tredagars höstvandring i de krigiska bergen men vi blev i stället insnöade i vårt hostel i två dagar. Men när tredje dagens morgon grydde med strålande sol och en värld som såg ut att vara tagen ut en saga om ett magiskt vinterland kände vi att det hela var värt det. Vi tog på alla kläder vi hade, plastpåsar på fötterna i gympadojorna och vandrade 4 timmar i detta magiska vinterlandskap. Läs om hela äventyret här.

Vandra i Mangart, Slovenien

topplista_roadtrip_10Att köra vägen upp till Mangart berget var ett äventyr i sig. Den var så smal att det bara fick plats en bil och slingrade sig likt en orm fram och tillbaka med tighta kurvor med dold sikt. Men slovenerna verkade tycka att det inte var några problem med att ha trafik i båda riktningarna och brummade på hej vilt. Vid slutet av vägen började vår vandring, som blev vår favorit under hela resan, det var en ganska kort brant vandring som till en början gick över slänterna vid foten av berget men som snart över gick i en kedjeklättring längs med en brant klippvägg. Uppe på toppen belönades vi med en magnifik 360 graders panorama där vi kunde se både Italien, Slovenien och Österrike. Se bilder från vandringen här

Bästa fri campingen

Slovakien på kullen

topplista_roadtrip_02Högt upp på en kulle i Slovakien där åkrarna bredde ut sig åt alla håll och skogarna bortom dem. Där bodde vi en fantastiskt natt och dag. På morgonen vaknade vi sakta medans vi såg morgondimman lätta nere i byn från vårt ”sovrumsfönster”. Små byar med kyrkor med höga kyrktorn var som utströsslade lite här och var i dalen nedanför oss.

Slovenien Mangart

topplista_roadtrip_08Högt upp i de slovenska bergen där gränserna till både Italien och Österrike möter Slovenien ligger berget Mangart. Vi hade hört att där skulle vara vackert och det skulle finnas en bra vandring (mer om det senare) så vi åkte dit. Efter att ha besegrat den smala kringelikrok vägen för att ta sig upp till Mangart belönades vi med en utav resans absolut vackraste fri campingplatser. Med massiva berg åt alla håll och där emellan djupa dalar med där små sjöar och floder bröt av all grönska med sitt gnistrande blå vatten.

Mongoliets stäpp

topplista_roadtrip_19Mongoliet gav oss en helt utomjordisk känsla. Med sina öde milsvidda stäpper var det bara att köra av vägen var som helst och stanna. Det var precis det vi gjorde. Bara rakt ut i det okända, inte en människa eller by i sikte på flera 10-tals mil. Den enda som hördes var vindes sus i gräset. Vi kom till Mongoliet i slutet på oktober vilket betyder att det är väldigt kallt i detta gigantiska land därför hade vi bara en natt i bilen här. Resten valde vi att bo på hotell. Under varmare omständigheter hade vi lätt kunnat fricampa varenda natt på helt magiska ställen.

Vi älskar att fricampa och har därför gjort det nästan uteslutande under hela vår resa, vi gillar friheten och ensamheten, att vakna upp till slående vyer och bara höra fåglarnas kvitter och vågornas sakta brus. Men för er som är intresserade av campingplatser så kommer här 3 tips på campingar som vi besökte under resan. Vi bodde på camping totalt 5 nätter och alla dessa nätter fick vi sponsrade.

Bästa Campingplatserna

Camp Menina, Savinja dalen, Slovenien

topplista_roadtrip_07En superbra camping som hade mängder av aktiviteter för både stora och små.  Lätt den bästa av de tre vi bodde på. Vi testade på deras Bellyaking, där man tar sig ner för en fors liggandes på mage på något som är en blandning mellan en surfbräda och en forskajak. Superkul! De hade även en höghöjdsbana inne på campingen och anordnade bland annat rafting, mountainbiking och klättring. För de som är intresserade fanns det också öl och vinprovning. Det fanns ett tydligt schema för både barn och vuxna där man lätt kunde boka in sig på de aktiviteter man ville delta på/i. Campingen hade också en liten konstgjord sjö där man kunde svalka av sig och där barnen verkade stormtrivdes med flytande hoppborgar och studsmattor.

Camp, Kraljev Hrib, Kamnik, Slovenien

topplista_roadtrip_06Kraljev Hrib (Kungens kulle) är en liten camping vackert beläget i skogskanten precis vid foten av ett berg där den otroligt populära och vackra dagsvandringen till Velika Planina börjar. Superbra läge och en otroligt skön stämning på campingen. De har rum och tältplatser och hyr också ut tält om man inte har ett eget men tyvärr har de inte ställplatser för husbilar och husvagnar. Vi bodde på parkeringen vilket fungerade fint för oss men det är inte optimalt.

Camp Danica, Bohinj, Sloveninen

En stor camping belägen drygt en mil i från den otroligt vackra Bohinjsjön i Sloveninen. Hela sjön och ett stort område runt den ingår i en nationalpark och därför är det inte tillåtet att fricampa här. Vi blev superbra bemötta av incheckningspersonalen och det var bara att hitta en valfri plats som vi gillade för att ställa bilen. Gott om toaletter och duschar och det fanns en stor restaurang som såg trevlig ut om man inte vill laga sin egen mat. Det går en flod precis bredvid campingen som det går att bada i och det fanns även en bagerivagn som sålde färskt bröd på morgonen inne på campingen.

Bästa maten

Polen

topplista_roadtrip_01Polens veganscen tog oss med storm. I Warsawa och Krakow smakade vi runt på massa olika veganrestauranger och alla gav oss en glad överraskning. Många roliga burgarvarianter blev det här. I butikerna var det också lätt att hitta veganska produkter även om det inte är riktigt lika välsorterat som i Sverige.

Turkiet

Vi visste sedan vårt besök förra året att det Turkiska köket har mycket att erbjuda. Tahini, Lokum och Cig Köfte är bara några av alla delikatesser som finns här.

Georgien

topplista_roadtrip_13Georgiens mat var nog den absolut bästa om man ser det utifrån den traditionella maten. Här hade de flera rätter som var veganska i originalutförandet. Vår favorit blev Khinkali som är en typ av ångad dumpling som man kunde få med både svamp och potatisfyllning på de flesta vanliga restauranger. Grillade aubergine med valnötssås var en annan vanlig rätt som vi testade och blev stormförtjusta i.

Vilda fikon vid Medelhavets kust

topplista_roadtrip_12Vi plockade kilovis med färska fikon i både Slovenien, Kroatien, Montenegro och Grekland. Det var absolut en stor bidragande faktor till att vi tyckte att just detta området var så otroligt bra! Att bara kunna stanna längs vägen och plocka 2 liter färska fikon på fem minuter är svårslaget. Att äta såna mängder var dock inte lika lätt, vi fick till slut begränsa oss till max ett kilo om dagen för att våra läppar och tungor inte skulle dö fikondöden.

Sämsta maten

Mongoliet

Vegan i Mongoliet är inte det lättaste. Allt vi kunde hitta innehöll kött eller mjölkprodukter. Frukt och grönt lös med sin frånvaro på restaurangerna och i butikerna var det en begränsad tillgång till ett högt pris förutom på morötter, potatis och vitkål som blev vår stapelföda här. Vi tryckte nog säkert 1 kilo morötter om dagen. Kommer antagligen att bli orangea nu när vi drar till solen i Thailand.

Värsta händelserna

Missar färjan i Helsingborg

Vi hade blandat ihop vilken stad färjan till Polen avgick i från så vi var i fel stad vid rätt tidpunkt vilket innebar att vi missade vår färja, bra start på resan!

Bilen bryter ihop i Kazakstan

Mitt ute på landsbygden i Kazakstan efter drygt 1000 mil bryter vår bil ihop. Det slutade med 2 veckor på verkstad och en nota på 13 000 SEK.

Tagen av polisen i Ryssland

När vi åkte in i Ryssland fick vi snart känna av att här var vi annorlunda och stack ut. Vi blev stannade av polisen 10 gånger på 3 dagar! Och varje gång ville de ha pengar, och det handlade inte om att vi gjort något fel utan endast om korruption. Vi lyckades dock komma undan samtliga gånger utan att betala mer än en gammal svensk 20 i ”böter”.

Som du ser så har topparna varit sjukt många fler än nederlagen och vi har verkligen haft en fantastiskt resa som gett oss massa nya erfarenheter och minnen för livet!

Hur ser din resetopplista ut?