På mountain bike i underjordiska tunnlar

Lifestyle by

Ett stort tack till Eko Hotell Koros och Slovenska Tursismföreningen som lät oss testa deras canyoning så att vi kan skriva det här inlägget. Åsikterna är våra egna och vi skulle aldrig skriva något som vi inte står för. Alla inlägg är skrivna av oss och detta är våra egna åsikter.

Arrangör: Eko Hotell Koros

Aktivitet: Underground mountain biking

Pris: 60 Euro

Tidsåtgång: 3 h (inkl. kort besök i museumet)

Hur coolt låter det inte med underground mountain biking? Det här är nått nytt och spännande, ett måste att testa tänkte vi!

Cykelhotell

slovenien_undergroundbiking_02

Det kändes nästan som att vi mötte oss själva när vägen svängde skarpt till höger, en riktig hårnålskurva. Vägen fortsatte rakt i 100 meter för att sen svänga minst lika skarpt till vänster. På det här sättet sicksackade vi oss upp längs en asfaltsväg som snart ersattes av en grusväg tills vi såg en skylt där det stod Eko Hotell Koros. På parkeringen möttes vi av fyra personer i färd med att lasta av sina mountainbikes från sina bilar, de hade benskydd, cykelhandskar och hjälm. Det verkade som att vi kommit till rätt ställe!

slovenien_undergroundbiking_01

Vårt underjordiska cykeläventyr skulle börja klockan 14 så vi hade ett par timmar att underhålla oss innan det var dags. Vi passade på att lapa lite sol och njuta av den otroliga utsikten som vi hade i från gårdens camping plats. Vi var de enda som campade, de andra gästerna bodde i huset men vi såg knappt skymten av någon alls. Antar att alla var ute på sina cyklar.

Det var vi två, ett par i från USA och en slovensk familj på fyra som skulle med på cyklingen. De andra hade egna cyklar med sig som de lastades på släpet och Jacob och jag skulle låna cyklar och de fanns där turen skulle starta från.

Långt ned i tunlarna

slovenien_undergroundbiking_05

”Tänk att ni sitter i en massagestol, det kommer att göra den här cykelturen lättare.” sa vår gudie med ett stort leende efter det att vi cyklat bara några hundra meter i gruvans tunnlar. Vi cyklade i tunnlarna där tågen gått för att transportera zink, bly och volfram som var det som bröts i gruvan innan den stängdes ned. Cykeln slog i en rytmiskt i takt när vi cyklade över groparna där träbalkarna från rälsen legat.

Luften i gruvan var kylig och fuktig, som en grå dag i oktober. Jag var glad att jag tagit på mig både långärmat och långbyxor och jag hade inte haft något emot att ha ett par vantar. Det hade känts dumt att bylsa på sig så mycket kläder när vi stod vid bilen tidigare i den 30 gradiga värmen men här inne behövdes det verkligen.

slovenien_undergroundbiking_04

”Det hände ibland att gruvarbetarnas lampor slocknade, nu ska vi testa på hur det kan ha känts” sa vår guide och bad oss alla att slå av våra pannlampor. Det blev kolsvart. Jag testade att blunda och sen öppna ögonen igen. Det gjorde ingen skillnad, det var lika svart vilket som!

”Försök att tänka er att sitta i det här mörkret i 3-4 timmar vilket det kunde ta innan någon kom och hjälpte dem upp. ” Jag undrar vad jag skulle göra om det skulle hända mig, testa att meditera kanske.

slovenien_undergroundbiking_03

Turen fortsatte genom tunnlarna och med jämna mellanrum stannade vi för att kolla på något från gruvans historia.

Den varma luften slog emot oss när vi efter 7 km i de underjordiska tunnlarna cyklade ut genom gruvgångens öppning och var ute i det öppna igen. Jag tog tacksamt emot värmeförändringen. De sista 15 minutrarna i grottan hade jag blivit lite kall och kände hur frusenheten försvann på en gång när vi kom ut.

slovenien_undergroundbiking_06

Det hade rullat in tjocka olycksbådande moln som täckte solen och temperaturen hade nog sjunkigt en 7 grader sen vi gick startade turen 2 timmar tidigare. De sista 2 kilometrarna tillbaka till museumet som var vår utgångspunkt, cyklade vi på en smal asfaltsväg som slingrade sig brant nedför. Det var bara att ligga och rulla och följa med. En skön avslutning på turen och vi han precis tillbaka innan de första tunga dropparna började falla ifrån skyn.

Vi fick en snabb guidningen genom museet som ingick i turen när cyklingen var avklarad och i och med det var vårt underjordiska cykeläventyr avklarat.

slovenien_undergroundbiking_07

Det var en kul upplevelse, en gruvguidning på cykel men det var inte riktigt det vi förväntat oss. Vi trodde det skulle vara mer actionfyllt och svårare cykling. Den här turen behöver man inte ha någon som helst erfarenhet av mountainbiking för och om man skulle i stort sett kunna göra den på en vanlig cykel men då skulle man få en ganska brutal massagestolsupplevelse med det gropiga underlaget!

Dagen efter var de tunga mörka molnen kvar och det regnade konstant under morgonen så istället för att testa mountain biking tog vi vår van och körde vidare mot nästa äventyr, canyoning i Luce

Tycker du om att cykla? Isåfall borde du läsa om varför cykel är det bästa sättet att upptäcka ett nytt land på

Skulle du vilja testa underjordisk cykling långt ner i bergstunnlarna?