När vår väska, pass och bankkort blev stulet i Indien

Lifestyle by

Eftersom vår väska med dator och kamera blev stulen så har vi ingen bilder från de här händelsen. Bilderna i inlägget är ett urval från några veckor senare.

Vi hade precis spenderat en och en halv månad i Indien och vi älskade det. Vi skulle spendera några dagar i Haridwar, en av de mest heliga städerna för hinduer vid floden Gagnes. Det var en stor ceremoni med tusentals människor som placerade små båtar vikta av bananlöv fyllda med blommor och ljus i floden för att hedra sina bortgånga släktingar och vänner.

stulen_ryggsack_indien_01Vi hade bestämt oss för att ta nattbussen till Chandigarh, provinshuvudstaden i grannprovinsen. Det var redan mörkt när vi gick på bussen och jag satte mig ner på ett av de hårda sätena medan Frida sprang på toa. Jag satt med den lilla ryggsäcken på sätet bredvid mig och våra stora väskor låg i högen i den främre delen av bussen tillsammans med övriga resenärers bagage, mest stora lådor och kartonger.

Väskan blir stulen och allt är bortastulen_ryggsack_indien_08

Jag ställde mig upp för att få konduktörens uppmärksamhet. Bussen hade bara en utgång framför mig och mitt säte och väskan bakom mig. 30 sekunder senare hade när jag pratat klart vände jag mig om för att sätta mig ner igen.

Det var en konstig känsla. Det var tomt, som en skiva som hakat upp sig började mitt huvud började repetera ”den är borta, den är borta, den är borta”. Jag kollade på hatthyllan för att se om den var där, jag kollade under sätet men jag visste hela tiden att jag inte skulle hitta den. Jag lämnade den på sätet och nu var den borta.

Precis då kom Frida tillbaka och sekunden senare startade bussen och började köra. Jag ropade till henne att väskan var borta och att hon skulle stoppa bussen. Utan någon som helst plan började jag förvirrat springa runt på busstationen för att kolla efter väskan, jag sprang ut från stationen och 100 meter bort längs vägen men jag visste hela tiden. Den var borta och jag skulle inte hitta den.

När jag kom tillbaka till bussen var chauffören arg så vi tog våra stora väskor och gick av. Vi kunde inte åka med bussen. Och vi hade förlorat ALLT! Vår laptop, hårddisk, kamera, pass, körkort, bankkort, ALLT!

Eftersom de i Indien ofta lägger väskorna oskyddade på taket så kunde vi inte lämna någon elektronik och några värdesaker där. Därför hade vi haft allt i väskan med oss.

Polisen

stulen_ryggsack_indien_03Vi frågade någon om polisstationen och de pekade bortåt länge huvudgatan. Till vår förvåning var polisen väldigt bra. De följde med oss till busstationen och kollade igenom området, de visste några ställen där tjuvar dumpade väskor efter att de rensat de på värdesaker men det fanns inget där.

Den tomma känslan började försvinna allt eftersom vi insåg att den var borta på riktigt och vi skulle inte få tillbaka den.

De hjälpte oss att skriva en anmälan och vi fick deras kontaktnummer så vi kunde ringa och fråga om de hittat den. Självklart hittade de den inte.

Det var mörkt ute, vi var hungriga och vi hade inga pengar. Det är nu poliserna överraskade oss. Två av poliserna tog oss till en restaurang och köpte mat åt oss. De tog oss sedan till ett hotell och betalad på plats hotellräkningen för rummet med frukost. Vi vet inte vad vi skulle gjort om de inte hjälpt oss men vi är otroligt tacksamma. Jag tror inte att polisen i Sverige varit så hjälpsamma om en turist blev bestulen i Sverige.

Dagen efter kom polisen till hotellet och tog med oss till ett internetkafé och betalade 30 minuter åt oss så vi kunde ringa till mamma och pappa. De skickade pengar till oss via Western Union men nu kom nästa problem. Våra pass var stulna och man måste ha de för att få ut pengar från Western Union. Vi hade våra passkopior men kvinnan godkände inte kopior, hon behövde original. Sån tur är så är det här Indien och efter att ha förklarat situationen och visat polisrapporten kunde hon tänja tillräckligt på reglerna för att vi skulle få ut våra pengar!

Vår plan hade nu ändrats och vi behövde ta oss till Delhi och den Svenska ambassaden.

Den svenska ambassaden i Indien

stulen_ryggsack_indien_06Vi anlände till Delhi på kvällen och gick till hotellområdet vi kände till sedan vårt första besök i staden. Nu kom ett nytt problem. För att få bo på ett hotell i Indien måste man registrera sitt pass men nu var ju det stulet. Vi hade våra passkopior och min var godkänd men Fridas var inte det. När vi hade sökt våra visum hade de skrivit fel i Fridas, hon hade fått 6 månader istället för 3. De hade med en penna strukit över 6, skrivit 3 och signerat. Så jävla dåligt och klantigt av dem!

Det var av någon anledning accepterat i orginalpasset men nu när det var en kopia var det inte godkänt, det trotts att vi förklarade att tiden för förkortad och inte förlängd och vi var inom visumtiden. Efter 10 hotell hittade vi ett som, mot en extra avgift, accepterade Fridas passkopia. Hotellet var egentligen långt utanför vår budget, speciellt när vi inte har tillgång till pengar, men vi hade inget val.

stulen_ryggsack_indien_04Dagen efter tog vi bussen till ambassaden. Vi var fortfarande nya resenärer, hade bara varit ute i ett knappt år och i våra naiva drömmar tänkte vi att vi skulle bli välkomnade, någon skulle sitta ner med oss och lyssna på vad som hänt. De skulle säga ”Vad hemskt, det måste vara jättejobbigt för er. Vi ska hjälpa er.”

Det är så långt ifrån verkligenheten vi kunde komma.

På ambassaden behövde vi slåss för att få hjälp.
”Vi kan hjälpa er att söka pass men ni måste betala nu för att starta processen”. Förklarade tanten i receptionen.
”Vi blev bestulna på allt igår och har inga pengar. Vi behöver pass för att bo på hotell, hämta ut mer western union pengar. Vi kan inte betala just nu, vi har inga pengar” försökte vi förklara.
”Vi har våra regler” svarade tanten. Moment 22.

Försäkringsbolaget

stulen_ryggsack_indien_05Vi ringde till försäkringsbolaget och de sa ”självklart täcker vi kostnaden för ert förlorade pass, det är värt 400 kr”. Grejen är att det är kostnaden för att söka pass i Sverige, här kostade det 800kr men det brydde sig inte försäkringsbolaget om, de ersatte bara värdet på det förlorade passet. Vi var fast. Hur dåligt är inte ett försäkringsbolag om de inte ersätter vad ett nytt pass faktiskt kostar när jag är utomlands och behöver hjälpen.

Det vi trodde skulle vara en lätt timme på ambassaden tog egentligen 6 timmar och vi var helt slut efter att ha bråkat med ambassaden tills de var på vår sida och sedan fick vi en ny gemensam fiende i försäkringsbolagen. Tillslut ringde tanten på ambassaden och skällde ut försäkringsbolaget.

Jag kommer inte ihåg hur det gick till men vi fick ett nytt pass beställt. Ni läste rätt, ett pass. Mitt var inte stulet, det var glömt på ett hotell två nätter innan väskan blev stulen. Tur i oturen antar jag.

Mer läsning: När jag glömde mitt pass på ett hotell

Nu kom nästa problem. Det skulle ta en vecka att få passet för det behövde skickas från Sverige!!! Självklart kunde vi inte sitta i Delhi i en vecka så vi lyckades få ambassaden att skriva ett brev där de förklarade situationen och förhoppningsvis skulle det hjälpa oss att få bo på hotell. stulen_ryggsack_indien_02

Vi hade bättre planer. Vi tog en ny nattbuss till Jaipur där vi hade en couchsurfing familj och började volontärarbeta på en skola.

Det här är troligtvis den jobbigaste händelsen under våra 6 år på resande fot. Känslan att bli av med allt var jobbig, inte för att det kostade så mycket pengar (vi fick tillbaka en hel del på försäkringen) utan för att någon faktiskt tagit vad som är vårt. Våra väskor är våra hem, det är som att få ett inbrott i sitt hus och den säkra trygga platsen är nu hotad. Det vi saknar allra mest är bilderna, allt annat gick att köpa nytt, men bilderna kan vi aldrig ersätta.

Har du någon gång fått något stulet när du reser?